Ukazała się publikacja pod redakcją M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańskiej i A. Skowrońskiej-Pućki
Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne,
Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021, Poznań
Monografia stanowi tematyczną kontynuację cyklu prac zainicjowanych w środowisku Zakładu Poradnictwa Społecznego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, skupionych wokół problemów pomagania, wsparcia społecznego, poradnictwa, w ramach których swoje refleksje, badania i doświadczenia prezentuje szerokie grono teoretyków i praktyków z kraju.
W monografii skoncentrowano się na kategorii wsparcia społecznego rozumianego jako pomoc dostępna jednostce w sytuacjach trudnych. Dokonywano analizy jego charakteru strukturalnego, odnoszącego się do obiektywnie istniejących sieci społecznych, w które jednostka jest włączona oraz jego aspektu funkcjonalnego i specyfiki interakcji społecznych, które podejmowane są w zróżnicowanych sytuacjach trudnych.
Poszczególne teksty zawarte w niniejszej monografii odwołują się do procesów poszukiwania, doświadczania, planowania, organizowania, optymalizowania wsparcia adresowanego do jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego, w wielu perspektywach temporalnych w przebiegu ludzkiej biografii. Mają zróżnicowany charakter, ich autorzy skupiają się na analizach teoretycznych, prezentują wybiórczo wyniki badań, odwołują się do przykładów ze społecznej praktyki, prezentując modele pomocy i wsparcia społecznego w relacjach nieformalnych i instytucjonalnych na poziomie makrospołecznym.
Teksty podzielono na kilka bloków tematycznych: związanych z wybranymi kategoriami teoretycznymi charakteryzującymi procesy pomocowe, z rodziną jako grupą wsparcia potrzebującą, jak i go udzielającą, wspieraniem jednostek i grup w procesach edukacyjnych, w biegu życia zawodowego oraz organizowaniem wsparcia mającego na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
MONOGRAFIE NAUKOWE:
- Ładyżyński A., 2020 Życie rodzinne jako szansa rozwoju osobowego z perspektywy pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, (opublikowana na początku roku 2021).
- Kozielska J., 2021, Uczniowie szkół podstawowych i kształcących w zawodzie wobec swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej, Wydawnictwo Naukowe UAM.
MONOGRAFIE REDAGOWANE/WSPÓŁREDAGOWANE:
- Piorunek M., Nawój –Połoczańska J.,Skowrońska-Pućka A., (red). Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne, UAM, Poznań 2021
Pozostałe publikacje:
Artykuły w czasopismach
- M.Piorunek: Young people about career – career perception in adolescence and early adulthood, “Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2/2021
- Piorunek, Ż. Garbacik: Poczucie koherencji i stres doświadczany przez pracowników i studentów w środowisku akademickim, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia 4/2021
- M. Piorunek, J. Kozielska: Post-accession Economic Migration of Young Adults
as Element of Changing Career Patterns in Poland; “Przegląd Badań Edukacyjnych” – w druku
- M. Piorunek: Poradnictwo zawodowe (poradnictwo kariery) dla adolescentów kontekst pracy resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska” – w druku
- A. Skowrońska-Pućka, Staying in a foster care institution in the biographies of former foster care wards. Multidimensionality of critical life events in the developmental perspective, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 4/2021.
- Matyjas B. ,Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania wpływające na rodzinę i kształt współczesnego dzieciństwa, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 2021, tom 600, nr 5, s.50 – 58.
- Matyjas B., Wizja dziecka i dzieciństwa w ujęciu pedagogiki personalistycznej, 'Pedagogia Christiana” 2021, nr 1/47, s. 165 – 187.
- Ładyżyński A., Aszkiełowicz A., Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny i obszary badawcze subdyscypliny, STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA TOM XI: 2020 NR 2(31), s. 121-142. (nie wykazany w roku 2020)
- Kozielska J., Między fantazją a rzeczywistością Rzecz o strategiach konstruowania edukacyjno-zawodowej przyszłości, Kultura i Edukacja 2021 nr 1 (131), s. 254–274,
- Kozielska J., Determinants of professional success – about the beliefs of primary school students, “Przegląd Badań Edukacyjnych” – w druku.
Rozdziały w monografiach naukowych:
- M. Piorunek: Poradnictwo zawodowe (poradnictwo konstruowania kariery) jako wyzwanie dla systemu edukacji, w: Współczesne problemy pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką / Kwiatkowski Stefan M. (red.), 2021, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
- Ładyżyński A., Praca terapeutyczna w gabinecie oraz poza gabinetem, w: Doświadczenie i doświadczanie. Wybrane problemy i procesy w psychoterapii, pod red. E.Mojs i G.Teusz, Wydaw. Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2021.
- Radziewicz-Winnicki A. „Przedporozumienie” jako kategoria teoretyczna w zakresie scalania wielu subdyscyplin zajmujących się wsparciem, pomocowością, poradnictwem i rehabilitacją publiczną, W: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne / Piorunek Magdalena, Nawój-Połoczańska Joanna Agnieszka, Skowrońska-Pućka Agnieszka (red.), 2021, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Matyjas B., Rodzina jako środowisko wspierające integralny rozwój dziecka, w: W: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne / Piorunek Magdalena, Nawój-Połoczańska Joanna Agnieszka, Skowrońska-Pućka Agnieszka (red.), 2021, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Kozielska J., Szkolny proces poradnictwa zawodowego w relacjach ośmioklasistów. Między oczekiwaniami a społeczną praktyką. W: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne / Piorunek Magdalena, Nawój-Połoczańska Joanna Agnieszka, Skowrońska-Pućka Agnieszka (red.), 2021, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.237-248, ISBN 978-83-232-3982-6