Adiunkt w Zakładzie Poradnictwa Społecznego. W pracy badawczej koncentruje się wokół ekonomiczno-instytucjonalnych uwikłań doradztwa zawodowego oraz narracyjnych konstrukcji biograficznych. Prowadziła badania mające na celu rozpoznanie projekcji przyszłości: edukacyjnej, zawodowej i osobistej młodzieży szkół ponadpodstawowych. Poszukuje wyznaczników niezależnych, autonomicznych decyzji edukacyjno-zawodowych, podejmowanych pomimo presji wynikającej z uwarunkowań wpisanych w płeć kulturową. Interesuje się współczesnymi formami tworzenia wiedzy zawodoznawczej i możliwościami przybliżania młodzieży zagadnień obejmujących tzw. świat pracy. Łączy pracę naukową z praktyką zawodową, która jest źródłem wiedzy o aktualnych potrzebach i problemach ogniskujących się wokół doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Po ukończeniu studiów magisterskich na kierunku Pedagogika Specjalna do 2010 roku związana z Publicznymi Służbami Zatrudnienia – gdzie, uzyskała licencję doradcy zawodowego. W roku 2005 włączona w prace tworzącej się sieci Europejskich Służb Zatrudnienia jako doradca EURES.
W roku 2011 ukończyła Studia III Stopnia w zakresie Pedagogiki na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego podejmując pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Pedagogiki Ogólnej.
Grant Promotorski MNiSW – Narodowe Centrum Nauki w Krakowie, pt: Projekty biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych na Pomorzu Zachodnim, pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak
Stypendium dla doktorantów w ramach Projektu „Inwestycja w wiedzę motorem rozwoju innowacyjności w regionie” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa Poddziałanie 8.2.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013
Staż naukowy pod kierunkiem Prof. zw. dr hab. Magdaleny Piorunek, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet Adama Mickiewicza, 2016-2017
Udział w Programie Eksperckim Prezydenta RP, 01. 2012
Absolwentka Naukowego Seminarium Poradoznawczego. DSW, Wrocław 2009 – 2010
Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży (KNP PAN)
Członkini Sieci UNITWIN NETWORK- międzynarodowa sieć uniwersytecka, działająca w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Projekt: Life designing – poradnictwo i edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i godnej pracy (koordynator oddz. Poznań)
Członkini wspierająca Sekcję Poradnictwa Pedagogicznego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Najważniejsze publikacje:
2020
·
- Młodzież i jej potrzeby a system edukacji – badania retrospektywne. Zadania dla doradztwa społecznego i edukacyjno-zawodowego w szkole [w:] „Młodzież – meandry życia ku dorosłości” (red.). Agnieszka Cybal-Michalska, Małgorzata Orłowska, Magdalena Piorunek, Wyd. Akademii WSB, Dąbrowa Górnicza 2020
- Doradztwo zawodowe u progu zmian, numer 19/2020 Szkoła Zawód Praca, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy;
- Zawody w perspektywie studentek i studentów. Uwarunkowania prawne i kulturowo-społeczne pracy a „płeć zawodów” [w:] Jednostka, Edukacja, Organizacja wobec przemian rynku pracy, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2020
- Poradnictwo zawodowe / poradnictwo kariery – postulowana zmiana paradygmatu poradnictwa (wspólnie z Magdaleną Piorunek) [w:] Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami – Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020
2018
- Metoda projektu w doradztwie zawodowym, (monografia), Warszawa 2018: Wydawnictwo Difin;
2016
- Recenzja książki Research Design in Counseling, P. Paul Heppner, Bruce E. Wampold, Dennis M. Kivlighan, Jr., Thomson: Brooks/Cole, Third Edithion, ss.688; Journal of Counsellogy/Studia Poradoznawcze, vol. 5, 2016
- Społeczne i biologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży, [w:] Pomóc talentowi rozkwitnąć (2016), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji
2015
- Kategoria samodzielności w perspektywie odmian i nurtów doradztwa zawodowego, [w:] W poszukiwaniu paradygmatów rozwoju edukacyjnego i profesjonalnego, Baron-Polańczyk, E., Klementowska, A. (red), 2015, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski
- Recenzja książki Mieke Bal (2012), Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja 2015, tom 18, nr 4 (72)
2014
- Ku czemu doradzać? O projektach uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa 2014: Firma Handlowo-Wydawnicza Mado (monografia)
2013
- Czym różnią się Krajowe Ramy Kwalifikacji od przepisów kulinarnych? O próbach algorytmizacji kształcenia. Studia Pedagogiczne LXVI, 2013
- Od Deklaracji Bolońskiej do monitoringu losów absolwentów uczelni wyższych. Wyzwania/zagrożenia dla edukacji i rynku pracy. [w:] Fabryki dyplomów czy uniwersitas? Rzecz o edukacji akademickiej. (red.) Czerepaniak-Walczak, M. (2013), Kraków: Impuls
2010
- Szaleciarz zawodem przyszłości? Polski system prognozowania popytu na pracę. [w:] Forum Oświatowe, 1 (42), 2010
- Recenzja książki: Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Tom 1 pod red. M. Dudzikowej, R. Wawrzyniak – Beszterdy, IMPULS, Kraków 2010 [w:] Pedagogika Szkoły Wyższej, Uniwersytet Szczeciński
- Między edukacją a rynkiem pracy. Doradztwo i profesjonalne wspieranie młodzieży w okresie adolescencji, [w:] Poradnictwo. Kolejne przybliżenia, red. M. Piorunek, Poznań 2010
- Wybory edukacyjne i potrzeby doradcze uczniów szkół ponadgimnazjalnych [w:] Poradnictwo zawodowe w teorii i praktyce (monografia zbiorowa), red. R. Parzęcki, Gdańsk 2010: Wydawnictwo GWSH
2008
- Piękne ryzyko istnienia. [w:] Psychologiczne konteksty problemów pedagogicznych, red. T. Rzepa, Szczecin 2008, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Konsekwencje przemian ustrojowych – wybrane aspekty. Oświata i migracje zagraniczne w latach 1989 – 2008 wortal Wiedza i Edukacja, http://wiedzaiedukacja.eu/archives/4024
- Razem, ale osobno – o separacji zarobkowej i więziach rodzinnych [w:] Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis, (red.) A. Czyńska, M. Gucma, E. Siwińska, Uniwersytet Szczeciński
- Młodzieżowe ścieżki kariery – projekcje i wyobrażenia [w:] Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów, red. P. Grzybowski, Zeszyt 13
- Doradztwo zawodowe – nowe wyzwania. Refleksje. Zachodniopomorski Miesięcznik Edukacyjny, 1/2008